Dunken

Leren dunken in 4 stappen:

Niets ziet er zo spectaculair uit en krijgt de menigte extatische in een basketbalwedstrijd als een “dunk”, waar een speler de bal door het basketballnet heen legt met de hand(en). Dunken is één van de zekerste manieren om te scoren en dat maakt dat het leren van deze beweging die de moeite waard is het beheersen, maar het is niet gemakkelijk. Wij hebben hier op een rijtje gezet wat er voor nodig is om het dunken te gaan beheersen:

Stap 1:Voor je het dunken zelf gaat oefenen ga je de spierkracht in je benen vergroten dit doe je door dagelijks. Je bouwt dit op door in de eerste week te beginnen met 40-50 herhalingen van een oefening te doen en in series van 1-2 dit doe je om de dag. Twee weken later ga je de intensiteit verhogen door tussen de 50-60 herhalingen te gaan zitten.
De oefeningen die je moet doen zijn:
Squats
Calf raises
Muurzitten (deze oefeningen doe je in seconde dus 40-50 seconde en daarna tot 1 minuut)
– Trap op en neer rennen (hoge snelheid) (deze oefeningen doe je in seconde dus 40-50 seconde en daarna tot 1 minuut)

Stap 2: Als je 4 weken getraind hebt en je hebt zelf ook het gevoel dat je sterker bent geworden in je benen kan je gaan trainen op het basketballveld.

– Je begint bij de spring oefening die iedere basketballer al vaak heeft moeten uitvoeren, je hoogste punt tegen de muur. Deze oefening gaat het zelfde alleen doe je deze niet tegen een muur maar van de muur vandaan. Zie voorbeeld

– Als je denkt nu kan ik hoog genoeg springen ren je naar het net en probeert het aan te raken, je gaar door tot het 10x achter elkaar lukt. Doe dit niet de hele dag, je raakt vermoeid waardoor het op een gegeven moment niet meer gaat lukken. Gaat het net aanraken makkelijk ga trainen om de ring 10x achter elkaar aan te kunnen raken.

6.03

 

 

 

 

 

 

 

Stap 3: Ga oefenen hoe het is om de sprong naar de basket te maken met een bal in je hand en hoe dat is om vast te houden tegelijkertijd. Als je dit onder controle hebt kan je door naar de volgende stap.

Stap 4: Als je de mogelijkheid hebt om op een verstelbare basket te oefenen gebruik dit dan. Je kan de basket wat lager instellen en zo het gevoel krijgen om te dunken. Als het op die hoogte lukt ga je de basket wat hoger maken en dit doe je tot het lukt op de normale hoogte waar je op speelt.

Wat vind u de mooiste dunk?

View Results

Loading ... Loading ...

1. 2.

3. 4.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

*

De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>